Srdcem každé školy je její ředitel. Čím kvalitnější budeme mít ředitele, tím bude lepší i české školství. Abychom ukázali, že ti kvalitní v českých školách nechybí, budeme vám postupně přinášet krátké profily finalistů ankety Ředitel roku. A kým jiným začít než jejím absolutním vítězem Jiřím Vymětalem ze ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11.
Povolání učitele se v jeho rodině dědí po generace. A jak sám říká, i když se ho rodiče snažili hodně odradit, nedal se a učitelství vystudoval. Ředitelem se stal po dvanácti letech ve školství.
A jeho škola zjevně vzkvétá. Pan ředitel v ní zavedl či podpořil řadu projektů, například naučnou botanickou stezku, štafetový běh, vánoční jarmark, školní divadlo a kapelu, sportovní koutky na chodbách…. Na druhém stupni si žáci mohou vybírat z volitelných předmětů. Ředitel zná všech 287 žáků školy jménem. To vše je podle vyjádření jeho kolegů, rodičů i žáků podtrženo jeho lidským a empatickým přístupem. No nechtěli byste takového ředitele?
A co dělá Jiřímu Vymětalovi v jeho práci největší radost? To byste neuhodli. „Teď to bude znít jako opravdový úlet, ale každý den mám radost, že můžu sednout na kolo a jet do práce. Po cestě mi pravidelně mává nějaký rodič nebo žák. To se pak do práce přichází s vnitřním úsměvem.“
Celý rozhovor s ředitelem Jiřím Vymětalem si můžete přečíst níže:
Proč jste se rozhodl stát se pedagogem a proč následně ředitelem školy?
Povolání učitel se u nás dědí po generace. A i když se mě rodiče snažili hodně odradit, nedal jsem se a učitelství vystudoval. Ředitelem jsem se stal po dvanácti letech ve školství – cítil jsem, že to je ta správná cesta, jak se dál posunout a zúročit určitý svůj potenciál.
Na co jste na vaší škole nejvíce pyšný?
Především na harmonický kolektiv pracovníků školy, který se promítá i do spokojených dětí a do celkového klimatu školy.
Jaký problém v současném českém školství považujete za nejvážnější a jak by jej bylo podle vás možné řešit?
Nevnímám problémy, ale výzvy. Každou situaci se snažíme zvládnout co nejlépe a vytěžit z ní maximum. Naším cílem je zaručit pro každého bezpečí a úspěch, problém by skutečně byl, kdybychom tohoto z jakéhokoliv důvodu, třeba kvůli personálnímu omezování, nemohli dosáhnout.
Co vás jako ředitele/ku školy nejvíce štve?
Pokud mě něco štve, je to jen krátkodobé. Jsem vychovaný k pozitivnímu vidění světa, takže hned po pár chvílích nebo dnech vidím na všem to dobré. A pokud mě štve vlastní nedokonalost nebo omezení, je to dobrý impulz k práci na sobě.
Co vám dělá na vaší práci největší radost?
Teď to bude znít jako opravdový úlet, ale každý den mám radost, že můžu sednout na kolo a jet do práce. Po cestě mi pravidelně mává nějaký rodič nebo žák. To se pak do práce přichází s vnitřním úsměvem. Radost mám z dobrých zpětných vazeb na školu, z toho, že každý učitel chce pracovat na své maximum a přinášet do školy své vlastní invence. Radost je nakažlivá, takže mám radost, když se nějakou formou radosti infikujeme navzájem.