Mgr. Jan Grulich, ředitel ZŠ A MŠ TRIVIUM PLUS, o.p.s., získal v anketě Ředitel roku 2019/20 hned dvě ocenění. Hodnocení odborné poroty mu přineslo vítězství v kategorii Základní školy i vítězství celkové a stal se tak Ředitelem roku 2019/20. Přečtěte si, proč se stal pedagogem a ředitelem, na co je opravdu pyšný i co mu jako řediteli školy nejvíce vadí.
Proč jste se rozhodl stát se pedagogem a proč následně ředitelem školy?
Jelikož jsem ve 14 letech úplně neodhadl svoji budoucí kariéru (mimochodem, toto je stále velmi aktuální téma i dnešního školství), po maturitě na elektro průmyslovce jsem se nechtěl věnovat nebezpečném silnému proudu, tak jsem začal studovat bezpečnější pedagogickou školu. Měl jsem v plánu se naučit jazyky a pak se uvidí ☺.
“Naštěstí” ve škole, kterou jsem jako žák navštěvoval, hledali narychlo němčináře, tak jsem si řekl, že když už jsem pedagogiku vystudoval a mám zrovna čas, tak to aspoň na půl roku zkusím. Až za katedrou jsem si toto povolání zamiloval. A stát se ředitelem školy už tak nějak vyplynulo z mého působení a situace jako velká výzva a pokus zachránit malou chudou vesnickou školu bez žáků.
Takže jsem stále na stejné škole již 21 let.
Na co jste na vaší škole nejvíce pyšný?
Všeobecně jsem pyšný na to, že mohu dělat tak odpovědnou práci, která ovlivňuje tolik generaci a budoucnost dětí. Osobně jsem pyšný na to, že jsme z malinké školy udělaly školu s velkým jménem a přeplněnou dětmi. Jsem pyšný na to, že máme skvělý tým a každý den si můžeme říct, že to co děláme, má smysl.
Jaký problém v současném českém školství považujete za nejvážnější a jak by jej bylo podle vás možné řešit?
Jsem dlouhodobě přesvědčen, že naše školy by mohly daleko lépe vzdělávat pro budoucnost. Výuka i vzdělávací náplň nereflektují požadavky dnešní doby.
Jak vypadá online výuka u vás ve škole?
Požadavky na on-line výuku se velmi mění věkem dětí. Jiné požadavky má 1. a 2. třída, jiné 3. – 5., jiné 6.- 8. a jiné 9. třída. Takže se snažíme, byť to není a nebude ideální, co nejvíce zefektivnit tuto výuku právě s ohledem na rozdílnosti potřeb. Rozhodně se nám vyplatilo mít pro všechny tyto skupiny pevný “covidový” rozvrh, aby děti mohly mít aspoň trochu řád. Každopádně klobouk dolů před učiteli i rodiči.
Co vás jako ředitele školy nejvíc štve?
Tady je jednoduchá odpověď. Složitá byrokracie. Každý čas strávený nad zbytečným papírem mi bere čas, který bych mohl věnovat pedagogům, dětem, rodičům a provozu školy.
Co vám dělá ve vaší práci největší radost?
Že je každý den jiný. Že člověk neustále mezi dětmi tolik nestárne ☺. A že si opravdu skoro každý den mohu říkat, že to co děláme, má obrovský smysl. Že díky vzdělávání má naše země lékaře, truhláře, kominíky i vědce. Je hezké žít s pocitem, že děláme svět lepším ☺. A když se podaří, že člověka jeho práce baví, tak je to prostě radost největší.