Dnes byly vyhlášeny výsledky naší ankety Ředitel roku, v níž odborná porota na základě nominací veřejnosti vybírala nejlepšího ředitele/ředitelku školy za školní rok 2019/20. Absolutním vítězem se stal Jan Grulich, ředitel ZŠ A MŠ TRIVIUM PLUS, o.p.s. v Dobřanech v Orlických horách. Jan Grulich vyhrál i v samostatné kategorii základních škol. Vítězem v kategorii malotřídek se stal Jakub Dolníček, ředitel ZŠ a MŠ Dolní Studénky na Šumpersku. V kategorii středních škol pak zvítězil František Mikulášek, ředitel technické střední školy MESIT v Uherském Hradišti. Anketa Ředitel roku se konala pod záštitou MŠMT.
„V rámci letošního druhého ročníku ankety Ředitel roku jsme obdrželi na osmdesát nominací z celé republiky. Odborná porota, v níž figurovali akademici i lidé z praxe, pak na základě nominací i odborných podkladů vybrala vítěze v jednotlivých kategoriích a vítěze absolutního,“ řekla k výsledkům Jana Pácalová, naše akademická ředitelka. „Často slyšíme stížnosti na podmínky, v nichž ředitelé škol působí, například na hodně byrokracie a málo peněz. Naši vítězové ukazují, že i v takových podmínkách se dá udělat obrovský kus práce,“ dodala Jana Pácalová.
Absolutní vítěz
U absolutního vítěze a zároveň vítěze v kategorii základních škol Jana Grulicha z vesničky Dobřany v Královéhradeckém kraji nominující i porota oceňovali, že je velmi inspirativním ředitelem, který zaujme přirozeností a krásným lidským přístupem. Své podřízené vnímá jako partnery, dělá mu radost propojovat lidi. Nejdůležitější jsou pro něho smysluplné vztahy, tedy atmosféra ve škole.
Jan Grulich svou školu doslova zachránil. Když v roce 2005 nastupoval do funkce, navštěvovalo ji jen 72 žáků. Dnes jich má 178, tedy více, než je v samotné vesnici Dobřany obyvatel – škola je vyhledávána rodiči i žáky z měst i vesnic v okolí. Dalším jeho úspěchem bylo založení a vybudování mateřské školy, která se dokonce stala stavbou roku Královéhradeckého kraje. Získal také grant na nástavbu a rekonstrukci školy. V roce 2015 škola získala první místo v přírodovědné, matematické a čtenářské gramotnosti v mezinárodním testování OECD PISA. V týmovém řešení problémů skončila na druhém místě. Škola je de iure soukromá, ale neplatí se na ní žádné školné.
Jedna konkrétní citace z nominace zní:
„Z malé školy na konci světa vybudoval školu, která je ‚prestižní‘. Nikoli však převratnými pedagogickými metodami. Svou práci prostě dělá naplno a s láskou. Je výborný manažer, a přesto skromný člověk s ušlechtilými cíli. Jeho nominaci podpořili všichni naši zaměstnanci školy i děti.“
Sám ředitel Jan Grulich shrnuje svůj přístup větou:
„Nejsme parta těch nejvzdělanějších pedagogů, nevymýšlíme denně převratné didaktické metody, jsme skupina normálních lidí, které baví naše práce a záleží nám spíše na dětech než na byrokracii.“
Kategorie malotřídek
U vítěze v kategorii malotřídek Jakuba Dolníčka ze ZŠ a MŠ Dolní Studénky na Šumpersku nominující i porota oceňovali mimo jiné to, že má výbornou schopnost naslouchat dětem, kolegům, rodičům a najít řešení problémů. Má skvělé organizační a komunikativní dovednosti. Přesto, že do funkce ředitele nastoupil ve velmi mladém věku, dokázal například rozšířit počet dětí ve své malotřídní škole z 22 na 41 a z dvoutřídní školy udělal trojtřídní. Před jeho nástupem byla škola téměř „na zavření“.
Obec spolu ředitelem Dolníčkem pilotně zkouší projekt participativního rozpočtu dětí, což je na úrovni prvního stupně v ČR ojedinělé. Součástí školy se stala také tzv. komunitní škola, která nabízí bohaté spektrum volnočasových aktivit pro děti, dospělé i seniory a do které dojíždí dokonce řada lidí z blízkého Šumperka a okolních obcí. Jakub Dolníček kromě toho založil soutěž pod názvem „Dolní Studénky v ohrožení“, což je spojení integrovaných záchranných složek s obcí a veřejností.
Kategorie středních škol
U vítěze v kategorii středních škol Františka Mikuláška, ředitele MESIT střední školy, o.p.s., nominující i porota oceňovali mimo jiné to, že vytváří prestižní technickou školu, zajišťuje pro školu granty a dotace, vybavuje učebny nejmodernější technikou nebo že usiluje o rozvoj soft skills dovedností učitelů.
Řediteli se daří vytvářet ve škole příjemnou a uvolněnou atmosféru. Studenty – i ty s handicapem – se snaží především motivovat. Ve škole dokonce působí certifikovaná mediátorka.
František Mikulášek zajišťuje pro studenty řadu zajímavých exkurzí do různých podniků včetně zahraničních. Vyjednal grant, díky kterému byla možná rekonstrukce dílen, modernizace části školy a příprava dvou učeben vybavených špičkovou technikou, kterou používají místní firmy ve výrobě.
Pan ředitel je vstřícný, trpělivý, spravedlivý, přátelský, lidský, podporuje své zaměstnance i žáky školy, dokáže ocenit práci učitelů, ve svém oboru je odborníkem, skvěle motivuje, řídí i reprezentuje školu.
Vyhlašování
Vyhlašování původně mělo proběhnout v březnu 2020, ale kvůli pandemii koronaviru bylo odloženo na září 2020, kdy dnes nakonec opět kvůli epidemiologické situaci muselo proběhnout online formou. Vítězní ředitelé získávají řadu cen od partnerů ankety Ředitel roku, jimiž jsou vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř, společnost Top Vision zaměřená na manažerské a firemní vzdělávání a jazyková škola Jipka. Mediálními partnery pak jsou Deník, časopis Řízení školy a časopis Rodina a škola/Portál.