Přečtěte si rozhovor s Mgr. Františkem Mikuláškem, ředitelem školy MESIT v Uherském Hradišti. Nominační dopisy jeho kolegů a studentů a následné hodnocení odborné poroty mu v anketě Ředitel roku přineslo vítězství v kategorii Střední školy.
Proč jste se rozhodl stát se pedagogem a proč následně ředitelem školy?
Vždycky mě bavila práce s mládeží, něco jim vysvětlovat a předávat jim informace, hlavně tedy z oblasti techniky. To byl důvod, proč jsem si zvolil profesní dráhu pedagoga. Nejdříve jsem pracoval jako vychovatel, pak jako pedagog a mistr odborného výcviku, stal jsem se zástupcem ředitele, no a k té pozici ředitele školy to byl logicky další krok. Jako pedagog jsem už dospěl k určitému stupni profesního vývoje a teď se snažím své životní zkušenosti předávat jak žákům, tak i zaměstnancům, jako ředitel školy.
Na co jste na vaší škole nejvíce pyšný?
Na to, že se za mého vedení podařilo školu dovést na určitou technickou a vzdělávací úroveň. Také jsem velmi pyšný na náš pedagogický sbor. Bez něj by škola nebyla tam, kde je nyní.
Jaký problém v současném českém školství považujete za nejvážnější a jak by jej bylo podle vás možné řešit?
Z mého pohledu je to velké množství předmětů a informací, které musí současní žáci probrat. Učiva je hodně, ale zároveň jsou to pouze povrchové věci. Chybí možnost jít s žáky do hloubky a pak to následné ukotvení znalostí. Řešením by určitě byla úprava časových dotací učebních hodin a zmenšení množství učiva, to vše ale samozřejmě na úkor prohloubení učiva v odborných předmětech.
Jak vypadá online výuka u vás ve škole?
Pro on-line výuku využíváme platformu MS Office a program Teams. Učitelé vedou on-line hodiny v reálném čase, zadávají domácí úkoly, zkouší, píšou s žáky testy. Je to podobné jako v klasické výuce, ale zároveň pro všechny zúčastněné mnohem náročnější.
Co vás jako ředitele školy nejvíc štve?
Mě osobně štve ta těžkopádnost českého školství, kdy MŠMT a státní úředníci nereagují dost pružně na požadavky, které vyžaduje měnící se doba. Musíme se držet starých učebních plánů, abychom žáky připravili na jednotné maturitní a závěrečné zkoušky, a nezbývá nám prostor pro nic navíc. S tím pak souvisí i dlouhodobě nízký zájem o technické obory, obzvlášť ty řemeslné. Je to bohužel dáno pohledem společnosti na tyto profese.
Co vám dělá ve vaší práci největší radost?
Největší radost mám samozřejmě z našich žáků! Je hezké porovnat žáka, který k nám přijde nepoznamenán odbornými znalostmi, a žáka za pár let, který na konci vzdělávacího cyklu dokáže vytvořit smysluplný a technicky výborný výrobek či službu.