„Zapálený matematik, skvělý kantor, respektovaný ředitel.“ To je stručný popis Mgr. Vratislava Šembery, ředitele Letohradského soukromého gymnázia o.p.s., jak zazněl v nominačních formulářích. Přečtěte si krátký rozhovor s jedním z finalistů ankety Ředitel roku 2019/20.
Proč jste se rozhodl stát se pedagogem a proč následně ředitelem školy?
Pedagogem: Jsme starý učitelský rod… Ale i tak jsem se napoprvé „netrefil“, takže první univerzitu mám elektro. Ale pak geny převážily… ☺
Ředitelem: V relativně mladé škole jsem měl pocit (a prostor), že mohu věci stále posouvat ke svým ideálům. Až jsem se z toho stal ředitelem…
Na co jste na vaší škole nejvíce pyšný?
Asi na atmosféru… no, teď se říká „klima“…
Jaký problém v současném českém školství považujete za nejvážnější a jak by jej bylo podle vás možné řešit?
Je to stále stejné: stát neumí školám říci, co od nich chce. Vzdělávací systém se řeší metodou více méně náhodných plácnutí na hladinu – tu přijímačky, tu maturity, tu nalití peněz do kantorů… Ale nulové zásahy do koncepce či do struktury vzdělávacího systému. No ale co epochálního můžeme očekávat od mechanizmů řídícího se čtyřletými horizonty, není-liž pravda…
Schválně koukněte sem (a to je rozhovor 6 let starý!!): https://orlicky.denik.cz/zpravy_region/skolu-nedela-pocitac-tablet-ci-interaktivni-tabule-skolu-delaji-lide-20150106.html
Jak vypadá online výuka u vás ve škole?
Smutně – všechno sice běží jako na drátku, ale to víte, není to ono…
Co vás jako ředitele školy nejvíc štve?
To, že nemohu jednou za 10 let poslat kantora na rok do mimoškolního prostředí – do neškolního zaměstnání. Aby přišel na jiné myšlenky, rozhlédl se, odpočinul od neustálých sociálních interakcí… Ať rok v lese kácí stromy – a nalezne tak sílu k další kantořině! No ale aby se mi vraceli, že… ☺
Co vám dělá ve vaší práci největší radost?
Bude to znít jako fráze: studenti a kolegové. Ale fráze to není…